חיפוש

עורך דין זכויות יוצרים

עורך דין זכויות יוצרים

עורך דין זכויות יוצרים

העולם עבר התפתחות משמעותית בשנים האחרונות, העולם האינטרנטי מרגיש כאילו הוא אוכל סטרואידים לארוחת בוקר ומה שהיה חדשני ומתקדם היום מחר כבר יהיה לא רלבנטי.

המהירות והקלות שבו אנו מעבירים מידע הוא בלתי נתפס.

אנחנו משתפים סרטונים, תמונות, קבצי מדיה שונים, מוזיקה ועוד. האם פעם אחת עצרתם לשניה אחת וחשבתם לעצמכם "מי הכין את התוכן שאני עכשיו שולח?" "האם אותו אדם נתן לי אישור מילולי או כתוב להשתמש בתוכן הזה"? כנראה שלא.

כאן בדיוק מתחילה הבעיה כי אתם חושפים את עצמם לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.

חוק זכויות היוצרים קובע כי בית המשפט רשאי לפסוק בגין כל הפרה והפרה של זכויות יוצרים סכום של עד 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק. כך שמוטב להשקיע סכום נמוך יחסית ולשכור את שירותיו של עורך דין זכויות יוצרים ולא לשלם פיצוי בסף מאות אלפי שקלים.

רישום זכויות יוצרים

בעוד שבמדינות אחרות קיים ספר זכויות יוצרים המתעד איזו יצירה שייכת לאיזה אדם ולמשך כמה זמן, בישראל לא לא קיים רישום מסוג זה.
החוק בישראל קובע כי יצירה מקורית מוגנת באופן טבעי ואין צורך להעביר אותה הליך רישום משפטי שיסדיר את זכויות היוצרים שלה. ועדיין למרות שאין הסדר פורמלי לרישום זכויות יוצרים, קיימות שתי דרכים לרישום זכויות יוצרים:

הדרך הראשונה היא לבצע רישום זכויות אצל עורך דין זכויות יוצרים. בדרך זו היוצר מעביר לידיו של עורך הדין את היצירה ובעצם מפקיד אותה למשמרת אצלו. עורך הדין מתעד את תאור היצירה, תכולה, גודלה ומשקלה ומציין היכן היא נמצאת ומה התאריך בה הופקדה בידיו. אם וכאשר יתעורר הצורך להוכיח כי בעל היצירה הוא בעל הזכויות, אז יהיה אפשר להשתמש במסמך שניסח עורך הדין.

הדרך השניה היא לבצע רישום זכויות יוצרים במדינה זרה (לרב ארצות הברית). בספר זכויות היוצרים האמריקאי ניתן לרשום יצירה מכל מדינה שהיא. רישום הזכויות נמשך כשלושה חודשים ובסוף התהליך מקבל בעל היצירה מסמך רשמי המעיד הוא כל הזכויות הן שלו ושלו בלבד. במידה ויש הפרת זכויות יוצרים ישמש המסמך הזה כהוכחה לבעלות על זכויות היוצרים.

עורך דין זכויות יוצרים

הפרת זכויות יוצרים

הפרת זכויות יוצרים או שימוש לא חוקי בזכויות יוצריםיוצרים קורים כאשר אנשים עושים שימוש בתכנים שנוצרו על ידי אחרים מבלי לקבל את אישורם והסכמתם.

לכאורה, מדובר בעניין פשוט ושולי שאפשר לוותר עליו, הרי למה צריך לבקש אישור על תמונה אם אני רק מעלה פוסט בפייסבוק. בודדים האנשים שמעלים פוסט לפייסבוק ומציינים את שם הצלם. יתרה מכך, אנשים מאמינים כי אי מתן קרדיט ליוצר היא הנורמה הרווחת ואם כולם עושים את זה כנראה שזה בסדר.

אבל זה ממש לא בסדר מהסיבה הפשוטה שאותו שימוש לא חוקי בתמונה והפרת זכויות יוצרים עלולה לגרום ליוצר המקורי נזק כלכלי כבד. במקרים כאלה קשה מאוד להעלים להעלים עין ולוותר על הפרת היוצרים ורבים פונים אל בית המשפט במטרה לתבוע את מפרי זכויות היוצרים.

עורך דין זכויות יוצרים מייצג בבית המשפט הן את התובעים (אלה שזכויות היוצרים שלהם נפגעו) והן את המפרים (אלה שעשו שימוש ביצירה ללא אישור).

אחד הסיפורים המוכרים בנושא הפרת זכויות יוצרים ארע בשנת 2018 כאשר זכתה נטע ברזילי עם השיר TOY בתחרות האירווזיון. בין לילה הפכה נטע לכוכבת בין לאומית אשר נהנתה מאהדת המעריצים והעולם כולו.

אך מספר ימים לאחר הזכייה החלו להישמע טענות הפרת זכויות יוצרים האומרות כי קיים דימיון רב בין השיר של נטע ברזילי ובין השיר Seven Nation Army  של להקת The White Stripes והסולן ג'ק וויט.

לאחר חודשים ארוכים של התדיינות בבית המשפט, נקבע כי אכן נעשתה הפרת זכויות יוצרים והיה קיים חשש אמיתי כי הזכייה של נטע ברזילי תיפסל. בסופו של דבר נקבע כי הזכייה תישאר עומדת בעינה, אך חלק מתגמולי השיר יועברו אל ג'ק וויט. אין ספק שללא מעורבות וייצוג משפטי של עורך דין זכויות יוצרים מנוסה היה לכל הסיפור הזה סוף אחר ועצוב מאוד.

באופן מפתיע, מקרה נוסף של הפרת זכויות יוצרים קרה לנטע ברזילי פחות משנה לאחר שזכתה באיורווזיון הפעם עם השיר באסה סבבה. מסתבר כי הקליפ של הסרטון הועלה ליו טיוב אך הורד לאחר מספר שעות בטענה שצד שלישי דיווח על הפרת זכויות יוצרים.

מטעמה של נטע ברזילי נמסר כי מדובר בתקלה ואכן מספר שעות אחר כך הקליפ הוחזר ולא הוגשה תביעת הפרת זכויות יוצרים. מה באמת קרה שם כנראה שאף פעם לא נדע, אך ניתן להניח כי התקבלה איזו שהיא פשרה בעניין.

מקרה נוסף של הפרת זכויות יוצרים קרה ב- 2013 בארה"ב וגם הוא קשור בשיר שהועתק. פארל וויליאמס ורובים תי'ק שני זמרים מוכרים כתבו את השיר “Blurred Lines” שהפך למגה להיט. אך משפחתו של הזמר המנוח מרווין גיי פנתה אל בית המשפט בטענה כי השיר הזה דומה לשיר שמרווין נהג לשיר בשנת 1977. משפחתו של גיי הגישה תביעה על הפרת זכויות יוצרים ולאחר שנתיים של דיונים בית המשפט זיכה אותם בסך של 7.4 מיליון דולר בגין נזקים.

אין ספק שהפרת זכויות יוצרים היא לא דבר זול בכלל.

עורך דין זכויות יוצרים

מהי יצירה המוגנת תחת חוק זכויות יוצרים?

עכשיו, כשהבנו עד כמה חשוב לשמור על זכויות יוצרים ועד כמה חשוב להיעזר בעורך דין זכויות יוצרים במקרה ונעשתה הפרת זכויות יוצרים חשוב שנבין מהי יצירה המוגנת תחת חוק זכויות יוצרים.

בשנת 2007 נחקק חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 אשר נועד לעדכן את החקיקה הבריטית-המנדטורית ולהתאים אותה לעולם המודרני המשתנה בקצב מסחרר.

במסגרת חוק זכויות היוצרים מפורט מגוון רחב של יצירות מלבד שירים, לחנים וציורים. תוכלו למצוא תחת ההגדרה של יצירה גם יצירה ספרותית, יצירה עיצובית (לדוגמא עיצוב אופנה), יצירה אדריכלית, יצירה קולנועית, יצירת אמנותית (לדוגמא פסל) ועוד.

על מנת להגדיר יצירה צריכים להיות בה 2 מרכיבים עיקריים:

השקעה בתהליך היצירה – בכל יצירה צריכה להיות מידה מסוימת של השקעה המהווה תנאי הכרחי לקיומה של היצירה. לדוגמה, צלם טבע אשר שכב 3 ימים תחת מסווה על מנת לקלוט בעדשת המצלמה עדר זברות שותה מים מן הנהר.

גישת ההשקעה – כמה מאמץ השקיעו היוצרים על מנת ליצור את היצירה. לדוגמא, צלם הטבע שטס במיוחד אל אפריקה על מנת להגיע אל הנהר בו שותות הזברות.זכויות יוצרים – אכיפה בישראל.

חשוב לציין כי החוק מגדיר מספר נושאים בהם אין זכויות יוצרים כגון רעיונות, פרסומים רשמיים של המדינה, חדשות או נתונים עובדתיים. לדוגמא, נטע ברזילי זכתה בתחרות האירוויזיון בשנת 2018 – זוהי עובדה. אך תמונה של נטע ברזילי ברגע הזכייה, תהיה שייכת לצלם שצילם אותה וכל שימוש בתמונה יהיה חייב לקבל את אישורו היות וזכויות היוצרים עליה שייכות לו.

עורך דין זכויות יוצרים

מהי יצירה מוגנת הזכויות יוצרים?

לאחר שנקבע כי יצירה היא אכן יצירה בעלת זכויות יוצרים, קיימת בדיקה נוספת על פי החוק וזו סדיקה הקובעת האם מדובר ביצירה מוגנת.

יצירה מוגנת היא יצירה אשר זכויות היוצרים עליה נשמרו לבעליה לאחר מותם לתקופת זמן הקבועה בחוק. לדוגמה, עבור יצירות צילום אשר נוצרו לאחר שנת 2008 ישמרו זכויות היוצרים למשך 70 שנה לאחר מותו של היוצר. במידה והיצירות נוצרו לפני 2008 ישמרו זכויות היוצרים ל- 50 שנה.

למעשה, אם רוצים לעשות שימוש ביצירה כזו או אחרת מומלץ לבדוק האם היא מוגנת על פי חוק זכויות היוצרים ואם יש ספק, מומלץ כמובן לפנות אל עורך דין זכויות יוצרים שיוכל לבדוק על פי חוק מי הבעלים של היצירה ומהם השימושים המותרים בה.

שימושים מותרים שאינם מוגדרים כהפרת זכויות יוצרים

החוק כמובן מתייחס גם לשימושים מותרים ביצירות אשר לא עומדים בקנה אחד עם הפרת זכויות יוצרים. מטרת השימוש המותר היא לאפשר לציבור הרחב לעשות שימוש ביצירה כל עוד היא נעשית למטרת שימוש הוגן ולא למטרות רווח אישי וכלכלי.

בין השימושים המותרים כחוק ניתן למצוא שימוש ביצירה לצורך מחקר ולימוד עצמי, לצורך דיווח עיתונאי והעברת ביקורת סאטירית, הבאת ציטוטים ומובאות והוראה ובחינה במסגרת מוסדות החינוך השונים.

בית המשפט משכיל לעדכן את רשימת השימושים המותרים בחוק, כך שאם ברצונכם לעשות שימוש ביצירה מסוימת ואינכם בטוחים האם השימוש מותר, מוטב שתשקיעו זמן בהתייעצות עם עורך דין זכויות יוצרים ותמנעו מעצמכם תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.

עורך דין זכויות יוצרים

נקיטת צעדים משפטיים בעת הפרת זכויות יוצרים

לאחר שהתגלה כי בוצעה הפרת זכויות יוצרים, יפנה עורך דין זכויות יוצרים בשם בעל היצירה במכתב רישמי הנקרא – מכתב דרישה.

במכתב זה מסביר עורך דין זכויות יוצרים למפר כי הזכויות ליצירה אינן שייכות לו וכי עליו להפסיק באופן מיידי להפסיק את השימוש ביצירה ואף לפצות את בעל הזכויות בפיצוי כספי.

במידה והמכתב נענה בשלילה או בהתעלמות, יכול עורך דין זכויות יוצרים לפנות אל בית המשפט ולבקש צו מניעה המורה למפר הזכויות להפסיק את ההפרה באופן מיידי.

והצעד האחרון (אשר כולם רוצים להימנע ממנו) הוא כמובן הגשת תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים. כתב התביעה לרב ידרוש פיצוי כספי אשר יורכב הן מהנזק הכלכלי שנגרם מהפרת זכויות היוצרים והן מעוגמת הנפש שנגרמת לבעל הזכויות על היצירה.

ציינו זאת בהתחלה, אך חשוב לציין זאת שוב – ניתן להגיש תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים ללא הוכחת נזק.

עורך דין זכויות יוצרים

איך מוצאים עורך דין זכויות יוצרים?

בין אם אתם רוצים לתבוע בגין הפרת זכויות יוצרים ובין אם הוגשה נגדכם תביעה בגין זכויות יוצרים, מוטב שתמצאו וכמה שיותר מהר עורך דין מקצועי שיעזור לכם עם הבעיה שאליה נקלעתם.

הדרך הטובה ביותר וגם המהירה יותר היא לחפש בגוגל (אפשר במחשב או בטלפון) – "עורך דין זכויות יוצרים". סביר מאוד להניח שהולכים להופיע מולכם הרבה מאוד אתרים שמלאים בעורכי דין לזכויות

יוצרים (המונח המקצועי לאתרים האלה הוא פורטל). אנחנו נמליץ לכם לרשום לפחות 20 מספרי טלפון

של עורכי דין שונים ומשם להתחיל את החיפוש. למה צריך רשימה כל כך ארוכה של 20 עורכי דין?

כי תוך כדי תהליך החיפוש אתם תבינו שחלק מהם לא תואמים את הדרישות והצרכים שלכם.

על מנת לבצע את תהליך הסינון על הצד הטוב ביותר, אנחנו נמליץ לכם לעקוב אחר השלבים הבאים

על מנת לחסוך לכם הרבה מאוד אנרגיה וזמן מיותר במציאת עורך דין זכויות יוצרים:

בחרו רק עורכי דין הנמצאים באזור המגורים שלכם. אנחנו לא מאמינים בלסגור עסקאות מהסוג הזה ללא פגישה פרונטלית. לכן, אתם לא רוצים לבזבז לעצמכם הרבה מאוד זמן יקר בנסיעות מיותרות לעורכי דין שונים ברחבי הארץ.

בחרו בעורך דין זכויות יוצרים בעל "קבלות" – חשוב לבחור בעורך דין מקצועי בתחום עם ניסיון וותק, כך שלא לא משנה אם אתם בצד הנתבע או התובע, הוא יצליח להוביל אתכם לניצחון. ככל שעורך הדין ייצג בהצלחה יותר תיקים, כך יותר טוב.

בחרו בעורך דין שאתם יכולים לממן – תזכרו שעורך הדין אמור בין היתר לעזור לכם להימנע מסיטואציות כלכליות לא נוחות, ולא חלילה להכניס אתכם לאחת כזאת בעצמו עקב התשלום אליו.

ללא ספק הנקודות האלה יעזרו לכם למצוא עורך דין זכויות יוצרים במהירות ובקלות.

עורך דין זכויות יוצרים

לסיכום

אנשים רבים בארץ בעולם מבצעים הפרת זכויות יוצרים מדי יום מהסיבה הפשוטה שהם לא מכירים את החוק, אך היות ואי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש חלקם מוצאים את עצמם תובעים או נתבעים על ידי עורך דין בגין הפרת זכויות יוצרים.

היות ומדובר בהליך משפטי לא פשוט (שלעיתים אף כולל אנשי מקצוע מומחים בתחומים) מומלץ לפנות אל ייעוץ משפטי של עורך דין זכויות יוצרים.

עורך דין זכויות יוצרים יכול לבצע רישום זכויות יוצרים בארץ או בארצות הברית.

אם אתם רוצים לחסוך לעצכם כאב ראש מיותר, אנחנו נשמח לעזור לכם. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא ללחוץ על הכפתור כאן למטה, להשאיר לנו את הפרטים שלכם ועורך דין זכויות יוצרים יחזור אליכם בשיא המהירות.

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו?שתפו איתו:

  • אתר המלאך השומר עובד עם משרדי עורכי דין הגדולים והמקצועיים ביותר בתחומם בארץ. עורכי דין שהוכחו פעם אחר פעם כמקצועיים, אמינים ומייצרים תוצאות בשטח. והפנייה שלך תגיע אך ורק לעורך דין מומחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • האלגוריתם החכם וצוות האתר אצלנו יודעים לסווג את סוג הפנייה שלך ולשלוח אותה אך ורק לעורך דין שמתמחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • אנחנו עושים את מירב המאמצים על מנת שתקבל תשובה מעורך דין לא יותר מ-24 שעות לאחר שליחת הפנייה דרך האתר.
  • חיפוש עורך דין דרך האתר המלאך השומר ברגע זה נעשה ללא עלות כלל מצידך.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

קטגוריות נבחרות

יצירת קשר

רוצה ״שהמלאך השומר״ יעזור לך למצוא את העו״ד המושלם עבורך?

עורך דין רגולציה
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue