חיפוש

עורך דין לשון הרע

עורך דין לשון הרע

עורך דין לשון הרע

מדי שנה מוגשות לבית המשפט השלום יותר ויותר תביעות בגין לשון הרע. בכדי לסבר את האוזן עם כמה נתונים נספר כי בשנת 2018 הוגשו 4 תביעות בגין לשון הרע ומספרן עלה בכל שנה ונכון לשנת 2021 ידוע על 15 תביעות בגין לשון הרע. מדובר בגידול של פי 3 ויותר במספר התביעות שהוגשו ונראה שמספרן אף יעלה בשנת 2022.

העלייה במספר התביעות אינה מפתיעה שכן יותר ויותר אנשים הבינו שני דברים עיקריים הנוגעים ללשון הרע, לרשתות חברתיות ולכתיבת פוסטים:

  1. ניתן לתבוע תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק ולקבל פיצויים עד לגובה של 75,000 ₪.
  2. בעלי עסקים הבינו כי הם יכולים "להשיב מלחמה" ולהגיש תביעת לשון הרע כנגד אנשים שכתבו ביקורת רעה על העסק שלהם.

 

נשמע כי הגשת תביעת לשון הרע איננה הליך משפטי מסובך ואולי אף טמונה בה ההזדמנות לעשות "כסף קל", אך למעשה מדובר בתהליך ארוך כך שמומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע.

כאשר נחקק חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965 נקבע כי מי שנפגע על ידי לשון הרע או הוצאת דיבה יוכל להגיש תביעה אזרחית כנגד אומר הדברים או מפרסמם ולקבל פיצוי. עוד הבחין המחוקק בין אמירת לשון הרע ובין הוצאת דיבה.

בשני המקרים מדובר באמירה או פרסום שמטרתם לפגוע בשמו הטוב ובכבודו של אדם, של קבוצה או של ארגון ובשנים האחרנות נוספו גם עסקים.

מה ההבדל בין לשון הרע ובין הוצאת דיבה? ובכן, לשון הרע מתייחסת לאמירה או לפרסום המתבסס על  דברי אמת, בעוד שהוצאת דיבה מתייחסת לאמירות שקריות ולכן נחשבת לחמורה יותר. 

עורך דין לשון הרע

להסתתר מאחורי המקלדת לא תמיד עוזר

אם בעבר אנשים השתמשו ברשתות החברתיות כדי למצוא חברים, לשחק משחקים וליצור קשרי חברות בשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות למקום פורקן למחשבות, הגיגים ואפילו כעסים. סמקרים מסוימים אף הפכו הרשתות החברתית לבית משפט שדה המתקיים במרחב הוירטואלי.

האפשרות להסתתר מאחורי תמונת פרופיל מזויפת, הרצון להשיג את אהדת הקהל הוירטואלי על ידי לייקים ותגובות איפשרה לאנשים לכתוב מה שהם רוצים, מתי שהם. אנשים יכלו לפרסם ככל העולה על רוחם מבלי לשאת בתוצאות.

תופעת הפוסטים המשמיצים, המעליבים, הכועסים הפכה כל כך נפוצה עד שזכתה להגדרה רישמית הנקראת "שיימינג" – פרסום מידע אמיתי או שקרי במטרה לגרום נזק נפשי או כלכלי לאדם או לעסק.

אך ככל שהתופעה הלכה והתרחבה, פשטה והתעצמה החלו יותר ויותר אנשים לא לשתוק ולענות חזרה למשמיצים על ידי הגשת תביעות לשון הרע, לא לפני שהתייעצו עם עורך דין לשון הרע.

עורך דין לשון הרע

מנת השווארמה שעלתה אלפי שקלים

בפברואר 2022, כתבה אישה צעירה מדרום הארץ פוסט כועס על הזמנת טייק אווי של מנת שווארמה שאכזבה אותה. לכאורה, פוסט תמים שלא אמור לעורר הדים או להגיע לכותרות. אך אותה אישה בחרה לפרסם את הפוסט בקבוצה המונה למעלה מ – 120,000 חברים באותה העיר והתגובות לא איחרו לבוא. אך התגובה החמורה מכולן היתה התגובה של בעל המסעדה אשר בחר לא להעלים עין ולא לשתוק אלא להילחם חזרה.  

בעלת המסעדה תבע את המתלוננת בתביעת לשון הרע בטענה כי פרסום הפוסט בקבוצה כל כך גדולה היה פגיעה בשמו הטוב וגרימת נזק לעסק. ונחשו מה? הוא זכה ובגדול. בית המשפט קבע כי אותה אישה מחויבת לשלם פיצויים לבעל המסעדה בסך של 200,000 ₪ והרשת כמובן סערה וגעשה.

מדוע פסק בית המשפט לבעל המסעדה פיצויים כל כך גבוהים? מפני שאותה אישה לא הגיע לדיון בבית המשפט. כאשר נשאלה מדוע לא הגיעה לדיונים ומדוע לא הציגה את הצד שלה בפני השופט? תשובתה היתה – לא ידעתי שצריך.

כולנו יודעים שאי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש וטוב היה לו אותה אישה היתה פונה לייעוץ משפטי של עורך דין לשון הרע ואולי אף שוכרת את שירותיו. עורך דין לשון הרע היה מסביר לאותה אישה כיצד עליה להתנהג על מנת שתזוכה מאשמה או שתקבל קנס מופחת בגין הפוסט שפירסמה.

עורך דין לשון הרע

תפקידו של עורך דין לשון הרע

למעשה עורך דין לשון הרע חובש על ראשו שני כובעים: מצד אחד הוא יכול לשמש כקטגור המייצג אדם או עסק התובעים אדם אחר בטענה שפירסמו פרסום שיקרי או אמירה פוגעת (מייצג את מי שנפגע מהוצאת לשון הרע), מצד שני הוא יכול לשמש כסנגור המגן על אדם הנתבע בגין הוצאת לשון הרע (מייצג את מי שכתב או אמר הדברים שגרמו לנזק).

כמה עולה עורך דין לשון הרע? גם כאן קיימת הבחנה בין עורך דין לשון הרע המשמש כקטגור לבין עורך דין לשון הרע המשמש כסנגור. כקטגור, יגבה מהתובע אחוז מסוים מגובה הפיצוי שיפסוק בית המשפט. לרב מדובר בפיצוי הנע בין 10%-15% מגובה התביעה. אם תרצו להגיש תביעת בגין הוצאת לשון הרע, תדעו שיהיה עליכם לשלם לבית המשפט אגרה בסך של 2.5% מגובה הפיצוי אותו אתם מבקשים לקבל. 

כאשר עורך דין לשון הרע נשכר על מנת לשמש כסנגור, שכר הטרחה שלו יחושב בצורה שונה. לרב, הוא יגבה תשלום עבור שעת עבודה או שעת ייעוץ. במקרים מסוימים יש עורכי דין המבקשים תשלום גלובלי (כולל) עבור למשך כל תקופת הייצוג.  

חשוב לציין כי שכר טרחה של עורך דין לשון הרע מושפע כמובן גם מהותק ומהניסיון שצבר עם השנים, כך שבמקרים בהם מדובר בתביעות לשון הרע הנמשכות זמן רב עלויות להתווסף עלויות נוספות לתהליך וחשוב לדעת עליהן מראש.

עורך דין לשון הרע

אפשר לתבוע יחיד ואפשר לתבוע רבים

כשם שיש תביעות ייצוגיות בהן אדם אחד יכול לייצג קבוצה של תובעים נגד מעסיק, חברה או ארגון כך יכול להיווצר מצב הפוך. בעל עסק, ארגון, חברה או אדם שנפגע יכול להגיש תביעות לשון הרע כנגד כל מי שפירסם נגדו דברים שליליים וניסה לגרום לו לנזק.

בתחילת שנת 2020 החליטו שני יזמים צעירים לא לשתוק ולהגיש תביעת לשון הרע בגין הנזק שנגרם לשמם הטוב.

שני היזמים הקימו אתר אינטרנט המציע שירות מסוים. המטרה שלהם היתה לקדם את האתר, כך שיופיע במנועי החיפוש במקומות הראשונים, יגרום לגולשים להיכנס אליו וכמובן יוביל לרכישת השירות שהם מציעים.

לאחר קידום מאסיבי של האתר במנוע החיפוש של גוגל, הוא אכן הגיע למקומות הראשונים תוך חודשים בודדים. יחד עם המיקום הגבוה במנועי החיפוש החלו הגולשים להיכנס לאתר ולרכוש את השירות.

שני היזמים שמחו מאוד. החלום שלהם התגשם. העבודה הקשה השתלמה.

אך לאחר תקופה מסוימת החלו לצוץ ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת תלונות ואזהרות לגבי השימוש באתר שהועלו על ידי מספר לקוחות לא מרוצים שרכשו את השירות. למרות שאותם אנשים לא השתמשו בשירות בפועל, לא פנו לאתר ולא פנו אל היזמים לקבלת עזרה ותמיכה בשירות – הם החלו להפיץ ביקורות שליליות. המסר שלהם היה מאוד ברור – התרחקו מהאתר המוכר את השירות הזה היות ומדובר בנוכלות או עקיצה כספית.

שני היזמים לא נשארו אדישים לביקורות השליליות. הם לא רצו שהעבודה הקשה שהם השקיעו באתר תרד לטימיון. הם הבינו כי כל הביקורות השליליות גורמות להם לנזק כלכלי בהווה ולהפסד כלכלי בעתיד והחליטו לעשות מעשה.

לאחר שהתייעצו עם עורך דין ללשון הרע הם החליטו להילחם באותם אנשים שקטלו את השירות ואת האתר והם שלחו לכל אחד מהמשמיצים לכאורה מכתבי התראה לפני נקיטה של הליכים משפטיים.

עורך דין גבייה

התוצאות לא איחרו להגיע

לאור מספר תביעות לשון הרע הרב ולאחר שהבינו שני היזמים כי אין להם מספיק ידע בניהול תביעות לשון הרע הם החליטו לשכור את שירותיו של עורך דין לשון הרע. ההחלטה שלהם אכן הוכיחה את עצמה.

לאחר תקופה של שמונה חודשים, כל תביעות לשון הרע שהגישו שני היזמים, התקבלו. הניצחון על אותם גולשים שפירסמו דברי שקר על האתר, על השירות ועל בעליו היה מתוק.

בסופו של דבר, כל מי שהוציא לשון הרע נאלץ לשלם ליזמים סכום שעמד בממוצע על 50 אלף שקלים היות ובית המשפט קבע כי אכן נגרם לשני היזמים נזק תדמיתי מפרסום הפוסטים.

מה בכל זאת אפשר לעשות אם רוצים להתלונן על בעל עסק או נותן שירות?

לפני שהוקמו הרשתות החברתיות ולפני שאפשר היה לחרוץ גורלות בלחיצה קלה על כפתור "פרסם", נהגו צרכנים לפנות אל "האגודה להגנה על הצרכן" בכל סכסוך או תלונה על בעל עסק או נותן שירות.

מטרת "האגודה להגנה על הצרכן" היא לגשר בין הצדדים מחוץ לכתלי בית המשפט והרחק משה הקרב הוירטואלי. לרב, טיפול בבעיה נמשך זמן מה אך הוא עדיף על סחבת ודיונים בבית המשפט.

עורך דין לשון הרע

איך תמצאו עורך דין לשון הרע?

מומלץ להתחיל בחיפוש אחר עורך דין לשון הרע אצל חברים, שכנים ובני משפחה. קיים סיכוי גדול שלפחות אחד מהם מכיר עורך דין שעוסק בתחום זה.

במידה והחיפוש במעגל הקרוב לא מניב תוצאות, תוכלו למצוא עורך דין לדיני לשון הרע על ידי חיפוש באינטרנט אשר יציג בפניכם שלל אתרים של עורכי דין בתחום ובהם מידע רב על הניסיון שלהם בתחום, המלצות מלקוחות ומאמרים בתחום.

אפשרות נוספת היא להשאיר פרטים אצלינו באתר (בטופס שבתחתת העמוד) ואנחנו נמצא עבורכם עורך דין לשון הרע.

איך תבחרו עורך דין לשון הרע?

ניהול תביעת לשון הרע או הגנה בתביעת לשון הרע מצריכה ידע רב ובקיאות בכל הנהלים, הפסיקות והתקנות של תחום זה. הנה 3 טיפים שיעזרו לכם לבחור עורך דין לשון הרע מקצועי ואמין:

  1. ידע מקצועי – מומלץ לבקש מעורך דין לשון הרע שיראה לכם כי הוא בעל תעודת קבלת תואר, תעודת סיום לימודים וכי הוא משתתף בהתשלמויות, כנסים וימי עיון בהם מתעדכנים בחידושים המשפטיים האחרונים בתחום. רב עורכי הדין תולים בגאווה את התעודות האלה כבר בכניסה למשרד, אז קיים סיכוי קלוש שתצטרכו לבקש לראות אותם.
  2. אחוזי הצלחה – חשוב לבדוק כיצד מסתיימים התיקים בהם טיפל עורך הדין ללשון הרע עד כה? האם הצליח ברובם? האם נכשל בחלקם? בכמה תיקים הגיע לפשרה? כאשר אתם משוחחים שיחת היכרות עם עורך דין לשון הרע בקשו ממנו לשוחח עם לקוחות קודמים שאינכם מכירים אישית. בקשו מהם שיספרו על תהליך הייצוג ועל התוצאות שהבטיח לעומת התוצאות שהשיג בפועל.
  3. הסברים בגובה העיניים – אמרנו זאת קודם ונחזור שוב, השפה המשפטית נשמעת לאדם הפשוט (אנחנו ואתם) כמו סינית, לכן חשוב לבחור בעורך דין לשון הרע שישפט את המורכבויות של התהליך המשפטי ויסביר לכם בגובה העיניים ובשפה ברורה מה קורה בתביעה בכל שלב ושלב.
עורך דין לשון הרע

פגישה ראשונה עם עורך דין לשון הרע

מצאתם עורך דין ואתם מתכוננים לפגישת ההיכרות איתו. חשוב שתביאו איתכם תיעוד של כל המסמכים, הראיות, הצילומים, הסרטונים וההקלטות אשר מעידים כי נפגעתם עקב שימוש בלשון הרע.

ככל שיהיו בידיכם יותר עדויות על האמירות הפוגעניות והשיקריות, ככל שתצליחו להוכיח כי קהל גדול יותר של אנשים נחשף לאמירות האלה, כך גדלים הסיכויים שלכם לזכות בתביעת לשון הרע.

בשורה התחתונה – עורך דין לשון הרע הוא הבחירה הנכונה

אם אכלתם במסעדה, התארחתם בבית מלון, רכשתם חולצה חדשה והתאכזבתם. אל תמהרו לכתוב פוסט כועס, תוקפני המניע אחרים להימנע מהמקום הזה. אתם עלולים למצוא את עצמכם בבית המשפט.

אם החלטתם להגיש תביעת לשון הרע או אם הגישו נגדכם תביעת לשון הרע, אל תגידו לא ידעתי או לא הבנתי. כפי שכתבנו קודם אי ידיעת החוק אינה פוטרת מאחריות ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין לשון הרע שידע להדריך אתכם ולהסביר מהי הדרך הנכונה לפעולה על מנת לטהר את שמכם הטוב.

אם תרצו להגיש תלונה נגד בעל העסק או נותן השירות, תמיד תוכלו לפנות אל האגושה להגנת הצרכן אשר תייצג אתכם ותנסה להגיע להסכמה.

זיכרו! "חיים ומוות ביד הלשון" ועדיף לחשוב פעמיים לפני שלוחצים על פרסם פוסט או הוסף תגובה.

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו?שתפו איתו:

  • אתר המלאך השומר עובד עם משרדי עורכי דין הגדולים והמקצועיים ביותר בתחומם בארץ. עורכי דין שהוכחו פעם אחר פעם כמקצועיים, אמינים ומייצרים תוצאות בשטח. והפנייה שלך תגיע אך ורק לעורך דין מומחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • האלגוריתם החכם וצוות האתר אצלנו יודעים לסווג את סוג הפנייה שלך ולשלוח אותה אך ורק לעורך דין שמתמחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • אנחנו עושים את מירב המאמצים על מנת שתקבל תשובה מעורך דין לא יותר מ-24 שעות לאחר שליחת הפנייה דרך האתר.
  • חיפוש עורך דין דרך האתר המלאך השומר ברגע זה נעשה ללא עלות כלל מצידך.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

קטגוריות נבחרות

יצירת קשר

רוצה ״שהמלאך השומר״ יעזור לך למצוא את העו״ד המושלם עבורך?

עורך דין רגולציה
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue