חיפוש

עורך דין פטנטים המדריך לשנת 2022

עורך דין פטנטים

עורך דין פטנטים המדריך לשנת 2022

פטנטים. אילו מחשבות עולות לכם בראש כשאתם שומעים את המילה הזו: אייזיק ניוטון? אלברט איינשטיין? פרס נובל? טכנולוגיה? חדשנות? אין ספק שהמילה פטנטים או המילה פטנט מתייחסת למשהו חדש שלא היה קודם.

אך למעשה, כל מי שחושב כך בעצם טועה טעות גדולה.

המילה פטנט אינה מתייחסת למשהו חדש שלא היה קודם (המצאה, אמצאה או גילוי) אלא היא מתייחסת לרישום זכות הקניין הרוחני של הממציא על אותה המצאה או אמצאה (תוצר של המצאה).  

אם אתם מגרדים בראש וחושבים לעצמכם "רגע, התבלבלתי" דעו שאתם לא היחידים המתבלבלים בין המצאה ופטנט ומי שיכול לעשות לכם סדר הוא עורך דין פטנטים.

ההבדל בין המצאה ופטנט

המצאה היא גילוי או פיתוח של מוצר, שירות, או סימן מסחרי על ידי אדם אחד, קבוצת אנשים או חברה. מרגע שההמצאה סיימה את תהליכי הפיתוח ו"יצאה" אל העולם הגדול היא כבר לא שייכת לממציאים שלה וכל אחד יכול לעשות בה שימוש לצורך הון ומוניטין.

פטנט (או נכון יותר לומר רישום פטנט) הוא הדרך המשפטית של המדינה להגן על זכויות הקניין הרוחני של הממציא או הממציאים ולהחריג מאחרים את האפשרות ליצור, להשתמש או למכור את ההמצאה לתקופת זמן מוגדרת.

בעוד שהמצאה יכולה להיות בכל תחום שהוא, רישום פטנט מתייחס בעיקר להמצאות וחידושים בתחום המדע והטכנולוגיה.

במקרים רבים ממציאים עומלים יום ולילה (לפעמים במשך שנים) על המצאה, פיתוח טכנולוגי או פיתוח רפואי היכולים לשנות את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר. אך הממציאים או המפתחים האלה יודעים כי כל עוד לא יהיה פטנט רשום על שמם או על שם החברה בה הם עובדים, הם לא יוכלו לחשוף את ההמצאה מחשש שמתחרים יעתיקו אותה, ימכרו אותה ובעצם "ירוויחו על חשבונם".

אז מה ההדל בין המצאה ובין פטנט? המצאה היא בעצם הדבר עצמו ואילו פטנט הוא רישום זכויות הקניין הרוחני על שמו של הממציא.

עורך דין פטנטים

חיפוש פטנטים

אז יש לכם רעיון, פיתוח או מוצר שאתם רוצים לרשום עליו פטנט? לפני שאתם פונים לרישום פטנט מומלץ שתוודאו שאתם אכן הראשונים שחשבו על המוצר ושאף אחד אחר לא עשה זאת לפניכם. תוכלו לעשות חיפוש פטנטים בשיטת "עשה זאת בעצמך" על ידי חיפוש עצמאי במאגרי מידע הפתוחים לציבור כגון, רשות הפטנטים הישראלית, האמריקאית, האירופאית ובמנוע חיפוש הפטנטים של גוגל.

קיימות שתי בעיות עיקריות עם חיפוש עצמאי של רישום פטנטים. הבעיה הראשונה היא שהמידע שיעלה בחיפוש לא תמיד יהיה המידע המעודכן ביותר (לא תמיד יעלו התוצאות הישנות יותר או החדשות יותר). הבעיה השניה שעולה כעושים חיפוש עצמאי היא שלא תמיד ניתן להבין מה אומרות התוצאות שעלו בחיפוש היות והמושגים נכתבים בצורה מקצועית ורישמי שלא תמיד ברורה לאדם מן השורה. 

לאור שתי סיבות אלה, מומלץ לפנות אל עורך דין פטנטים שיעשה עבורכם את החיפוש המדויק ביותר ואת הבדיקות המקדימות לפני הגשת המסמכים.

עורך דין פטנטים יעשה חיפוש על המוצר או על האמצאה שלכם והוא ידע לומר לכם באילו מדינות אושרו פטנטים דומים, נמצאים פטנטים בתהליך אישור ולאור המידע הזה הוא יוכל לייעץ לכם האם לוותר על רישום הפטנט או להתחיל בליווי משפטי לרישום פטנט.

בדיקה מעמיקה של עורך דין פטנטים מקצועי יכולה לחסוך לכם לא רק עוגמת נפש, אלא גם תחסוך בזמן ובעלויות כמובן.

הליך משפטי לרישום פטנט

היות וקיים קשר הדוק בין המצאות ורישום פטנטים הקים משרד המשפטים את הרשות לפטנטים אשר שמה לה למטרה לבדוק את חוקיות הקניין הרוחני והתעשייתי.

כל בקשה לרישום של פטנט (המגיעה מהארץ או מהעולם) עוברת בדיקה מעמיקה על ידי בוחן או מהנדס המתמחה בתחום בו הוגשה ההצעה ובין היתר היא בוחנת גם כיצד ישפיע רישום הפטנט על הרווחים הכלכליים העתידיים של הממציא. במידה והבקשה לרישום עונה על כל דרישות החוק, רישום הפטנט יאושר.

רישום הפטנט אינו תהליך פשוט ולעיתים הוא נמשך גם כמה שנים. פעמים רבות גורם התהליך הממושך דווקא למגישי הבקשה להרים ידיים ולהתייאש לאחר קבלת הרישום המיוחל ולא לממש את הפוטנציאל העיסקי הגלום בהמצאה שלהם.

עורך דין פטנטים

ריבוי בקשות פטנטים

בשנת 2020 הראה הדו"ח השנתי של איגוד הקניין הרוחני העולמי (WIPO – World International Property Organization) כי ישראל מדורגת במקום ה-15 מבין מדינות העולם עם סך של כ-8,000 בקשות מקומיות וזרות לרישום פטנטים.

כאשר במהלך השנה מוגשות כל כך הרבה בקשות, כאשר יש התנהלות מול גורמים ממשלתיים וכאשר יש התנהלות מול גורמים זרים, הדרך היעילה ביותר והטובה ביותר להצליח ולרשום פטנט על שמכם הוא לשכור את שירותיו של עורך דין פטנטים. 

לאחר סיום תהליך רישום הפטנט בליווי עורך דין פטנטים תתחיל תקופת הפטנט. זוהי תקופה הנמשכת עשרים שנה בהן נשמרות זכויות קניין רוחני לאדם או לחברה שעל שמו או שמה נרשם הפטנט. במידה ורישום הפטנט לא חודש, יכול כל אדם או חברה לעשות שימוש בהמצאה ללא אישור מהממציא.

עוד חשוב לדעת כי מלבד "תאריך תפוגה" על הפטנט, יש לפטנט גם הגבלה גאוגרפית. כלומר, כל פטנט שמקבל אישור יהיה רלבנטי אך ורק לארץ בה קיבל את האישור.

לכן, מומלץ בעת הגשת פטנט לאישור בארץ מסוימת לפנות במקביל גם אל הרשויות המקומיות לרישום פטנטים במדינות אחרות בהן תרצו לפעול. גם במקרה זה חשוב להתייעץ עם עורך דין פטנטים בעל ידע בינלאומי ברישום פטנטים.

עורך דין פטנטים

עורך דין פטנטים ליווי לאורך כל הדרך

עד כה למדנו כי עורך דין פטנטים עושה שלושה דברים עיקריים:

  1. חיפוש פטנט מקדים על בקשות דומות שהוגשו בארץ ובחו"ל
  2. ליווי משפטי בעת הגשת בקשת רישום לפטנט בארץ
  3. ליווי משפטי בעת הגשת בקשת רישום לפטנט בחו"ל

 

אך מעבר לכך, עורך דין פטנטים עושה עוד הרבה דברים עבור ממציאים או יזמים המעוניינים ברישום פטנט:

  1. רישום סימן מסחרי – סימן מסחרי הוא סימן שנועד להבדיל בין מוצר או שירות אחד למשנהו. סימן מסחרי יכול להיות שילוב של צבעים, אותיות, דמויות, מספרים בדו מימד או בתלת מימד. על מנת לוודא כי לחברה יש סימן מסחרי המזוהה עימה יש לבצע רישום סימן מסחרי. גם במקרה זה מדובר בהליך משפטי המעגן את זכויות הקניין הרוחני של החברה על מוצריה ושירותיה. בניגוד לרישום פטנט, רישום סימן מסחרי נעשה לעשר שנים כאשר בסיומן נדרש לבצע חידוש של הרישום.
  2. רישום מדגמים – זהו אחד מהתהליכים עבור מוצרים חדשים אשר מבקשים להיות רשומים כפטנטים. במסגרת תהליך רישום הפטנט יתבקש הגורם הממציא להציג לרשות הפטנטים את השרטוטים והתכנונים המקדימים למוצר אותם ירשמו ברשות כמדגם (הדוגמה לפני יופק המוצר כאשר יוצע למכירה לקהל הרחב).
  3. ניהול קניין רוחני לחברות ואירגונים – חברות רבות פועלות בשוק מבלי לדעת כי עליהן להסדיר את הקניין הרוחני שלהן. עורך דין פטנטים ידע לבחון את דרכי ההתנהלות של החברה, את תהליכי העבודה שבה, את השירותים שלה ואת המוצרים שלה וידריך את החברה כיצד לנהוג על מנת לבצע רישום חוקי של זכויות הקניין הרוחני שלה.
  4. טיפול בהפרת פטנט – הפרת פטנט מתבצעת כאשר נעשה שימוש מסחרי ללא היתר בהמצאה המוגנת בפטנט. במקרה כזה יכול הגורם הרשום כבעל הפטנט לדרוש מבית המשפט לפעול בשתי דרכים: הראשונה, הטלת צו מניעה על הגורם המפר והשנייה הטלת חובת תשלום פיצויים על הצד המפר.
עורך דין פטנטים

סיכום

אם חשקה נפשכם ברישום פטנט על המצאה, גילוי או טכנלוגיה חדשה שיצרתם דעו שהדברים אינם פשוטים ויש צורך בהרבה סבלנות ואורך רוח. לא רק שתהליך רישום הפטנט נמשך כשנתיים, אלא הוא כולל גם עבודה מול הרשויות, הגשת טפסים ומסמכים בזמן מדויק ועבודה מול גורמי רגולציה במדינות זרות.

היות והתהליך סבוך ומורכב מומלץ דווקא לא לנקוט בשיטת "עשה זאת בעצמך" אלא להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין פטנטים.

עורך דין כזה ילווה אתכם החל משלב היזמות בו תבדקו עד כמה גבוה הסיכוי לרשום את המוצר או השירות שלכם כפטנט ועד כמה ריווחי הוא יהיה לאחר תהליך הרישום. במקרים מסוימים, ממציאים רבים דווקא בוחרים לזנוח את הרעיון לאחר רישום הפטנט כי הם גילו שאין ריווחיות בתהליך.

עבור אלה שבחרו להמשיך ולקדם את המוצר או השירות לאחר הרישום, מומלץ שלא לוותר על שירותיו של עורך דין פטנטים אלה להמשיך ולהיעזר בו גם במקרים של רישום מדגמים, רישום סימן מסחרי ואף טיפול בהפרת פטנט.

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו?שתפו איתו:

  • אתר המלאך השומר עובד עם משרדי עורכי דין הגדולים והמקצועיים ביותר בתחומם בארץ. עורכי דין שהוכחו פעם אחר פעם כמקצועיים, אמינים ומייצרים תוצאות בשטח. והפנייה שלך תגיע אך ורק לעורך דין מומחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • האלגוריתם החכם וצוות האתר אצלנו יודעים לסווג את סוג הפנייה שלך ולשלוח אותה אך ורק לעורך דין שמתמחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • אנחנו עושים את מירב המאמצים על מנת שתקבל תשובה מעורך דין לא יותר מ-24 שעות לאחר שליחת הפנייה דרך האתר.
  • חיפוש עורך דין דרך האתר המלאך השומר ברגע זה נעשה ללא עלות כלל מצידך.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

קטגוריות נבחרות

יצירת קשר

רוצה ״שהמלאך השומר״ יעזור לך למצוא את העו״ד המושלם עבורך?

עורך דין רגולציה
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue