חיפוש

מה ההבדל בין משפט אזרחי לפלילי?

מה ההבדל בין משפט אזרחי לפלילי?

מה ההבדל בין משפט אזרחי לפלילי?

כאשר הוקמה המדינה בשנת 1948 חוקי המדינה התבססו על חוקי המנדט הבריטי. מאז חלו בצורה רציפה ומתמדת התפתחויות רבות הן מבחינה משפטית והן מבחינה חוקתית. חוקים חדשים נחקקו, חוקים אחרים בוטלו והעיסוק בתחום עריכת הדין התרחב ונוספו תחומי משפט חדשים, ביניהם גם המשפט האזרחי והמשפט הפלילי. אך מה ההבדל בין משפט אזרחי לפלילי? נענה על כך בהרחבה במאמר הזה. 

לפני שנצלול אל עומקם של הדברים ונבין מה ההבדל בין משפט אזרחי למשפט פלילי, חשוב שנבין קודם כל באיזה מהתחומים מתדיין כל אחד מהם. 

משפט אזרחי – הסבר

המשפט האזרחי קובע את חוקי ה"עשה ואל תעשה" בין אנשים ובין אנשים וחברות. לרב עוסק המשפט האזרחי בדיני קניין (רכוש), דיני משפחה (צוואות, הסכמני ממון, ייפוי כח מתמשך), דיני נזיקין (פגיעה בגוף, רכוש או נפש), דיני עבודה (העסקה, פיטורין, שכר), דיני חוזים ועוד. 

מטרתו של המשפט האזרחי היא לאפשר לאנשים להתנהל בכבוד בחברה יצרנית ומתפתחת. 

משפט אזרחי
משפט אזרחי

משפט פלילי – הסבר

לעומת המשפט האזרחי, המשפט הפלילי הוא אסופה של חוקי עשה ואל תעשה שנועדו להסדיר את חייהם של אנשים פרטיים בחברה. אסופת חוקים הזו קובעת עבור אותם אנשים פרטיים מהי התנהגות ראויה ומהי התנהגות שלילית במצבים שונים והיא גוררת אחריה עונשים בהתאם לקבוע בחוק. 

לרב עוסק המשפט הפלילי בעבירות תנועה כגון אי ציות לתמרור עצור או נהיגה במהירות מופרזת, עבירות מין כגון תקיפה מינית, עבירות רכוש כגון גניבה ועוד. 

אכיפת המשפט הפלילי נעשית על ידי המדינה באמצעות המשטרה והתביעה הכללית. כאשר אדם עובר על החוק מתייחסת אליו המדינה כאלה חשוד, במהלך המשפט הוא נאשם ולאחר שנגזר עליו עונשו הוא אסיר. 

משפט אזרחי מול משפט פלילי – הבדלים 

קיימים מספר הבדלים בין המשפט האזרחי ובין המשפט הפלילי:

מי יכול לתבוע? – במשפט האזרחי אדם אחד יתבע אדם אחר בגין הפרת החוק, אך במשפט פלילי התובעת תהיה המדינה (או מי מטעמה) ולא אדם מן המניין. 

מהו אופי העבירה? – בגין עברה שנעשית  בין אדם לאדם, יכול אדם אחד לתבוע אדם אחר במשפט אזרחי. אך במידה ונשעתה פגיעה בסדר הציבורי, תתנהל התביעה בבית המשפט הפלילי. התובע במקרה זה לא יהיה אדם מן המניין, אלא המדינה. 

בתי המשפט – בבית משפט השלום ידונו בתיקים אזרחיים ופליליים אשר הפיצוי עליהם יהיה עד גובה 2.5 מיליון ₪ ובבית המשפט המחוזי ידונו בתביעות אזרחיות ופליליות אשר הפיצוי עליהן הוא גבוה יותר מ- 2.5 מיליון ₪. בית המשפט העליון דן בערעורים על הפסיקות שנתנו בבית משפט השלום ובבית המשפט המחוזי. 

פיצויים לתובע – במשפט האזרחי יכול התובע (אזרח מן השורה) לקבל פיצוי כספי בגין התביעה או פיצוי בצורת צו עשה או אל תעשה פעולה כזו או אחרת. במשפט הפלילי, האדם שנתבע והוכחה אשמתו יענש על ידי הטלת קנס כספי, ביצוע עבודות שירות או כניסה לתקופת מאסר בית הכלא (משך המאסר תלוי כמובן בחומרת העבירה). 

בכדי להבין ביתר קלות את ההבדל בין משפט אזרחי ופלילי, נספר לכם את סיפורו המפורסם או ג'יי סימפסון שחקן הפוטבול האמריקאי האהוב שהואשם בשנת 1994 ברצח גרושתו וחברה. חבר המושבעים בבית הדין הפלילי קבע כי סימפסון חף מפשע. אך משפחתה של הנרצחת לא התספקה בזיכוי ותבעה את סימפסון בגין ברצח בתביעה אזרחית. הפעם, בית הדין האזרחי מצא את סימפסון אשם והיטל עליו לשלם פיצויים בסך 33 מיליון ₪. 

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו?שתפו איתו:

  • אתר המלאך השומר עובד עם משרדי עורכי דין הגדולים והמקצועיים ביותר בתחומם בארץ. עורכי דין שהוכחו פעם אחר פעם כמקצועיים, אמינים ומייצרים תוצאות בשטח. והפנייה שלך תגיע אך ורק לעורך דין מומחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • האלגוריתם החכם וצוות האתר אצלנו יודעים לסווג את סוג הפנייה שלך ולשלוח אותה אך ורק לעורך דין שמתמחה בתחום אליו אתה זקוק לייעוץ/עזרה משפטית.
  • אנחנו עושים את מירב המאמצים על מנת שתקבל תשובה מעורך דין לא יותר מ-24 שעות לאחר שליחת הפנייה דרך האתר.
  • חיפוש עורך דין דרך האתר המלאך השומר ברגע זה נעשה ללא עלות כלל מצידך.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

קטגוריות נבחרות

יצירת קשר

רוצה ״שהמלאך השומר״ יעזור לך למצוא את העו״ד המושלם עבורך?

עורך דין רגולציה
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue